Avionul de luptă din stația Păcii – IAR 93 „Vultur”

IAR 93 Vultur Incas Militari PaciiPe bulevardul Iuliu Maniu, cum ieși de la metrou la stația Păcii, spre Valea Cascadelor, în partea stângă, puțin mai retras de la stradă, în spatele unor tarabe de ziare și alte mărunțișuri, poți vedea montat pe o clădire mică din fața Institutului Național de Cercetări Aero-Spațiale (INCAS) „cea mai mare realizare a industriei aeronautice române de după Al Doilea Război Mondial”: un avion de luptă IAR 93 „Vultur”.

Ai putea crede că te uiți la ceva foarte vechi, o relicvă comunistă montată acolo înainte de ’89, ceva ce a fost creat de comuniști și care a murit odată cu ei. Dar te-ai înșela…

De fapt, modelul expus pe clădirea din fața INCAS a fost montat acolo abia în 2011, a intrat în serviciu în decembrie 1982 și a fost scos din serviciu cândva spre sfârșitul anilor ’90.

IAR 93 „Vultur” a fost (este?) un avion subsonic bimotor de vânătoare-bombardament şi atac la sol care „a reprezentat cea mai mare realizare a industriei aeronautice române după Al Doilea Război Mondial” – sursa.

IAR 93 Vultur Militari Pacii Monument INCAS

Avionul a fost dezvoltat în parteneriat cu fosta Iugoslavie în anii ’70, atunci când România își ducea propria mică cursă de înarmare. Avionul românesc a purtat numele de IAR 93 „Vultur”, în timp ce avionul iugoslav poartă încă numele de J-22 Orao.

Mai multe detalii tehnice și ceva istorie despre model puteți citi aici.  (Chiar vă recomand linkul pentru cei interesați de subiect)

Avionul a intrat în dotarea forțelor române în 1981 și, din păcate, a fost scos din uz în anul 1998.

IAR 93 Vultur - INCAS IAR 93 Vultur monument

Mulți (amatori sau cunoscători) regretă retragerea modelului și condamnă decizia de a nu-l fi modernizat și folosit în continuare.

Citez doar un fragment de pe un site de specialitate, dar postez apoi și linkuri la forumurile unde alți amatori sau profesioniști au discutat sau discută despre model.

  • Decizia de scoatere din dotare a acestui tip de avion subsonic de vânătoare-bombardament şi atac la sol a fost cel puţin chestionabilă, nefiind foarte clare raţiunile ce au impus scoaterea de la zbor şi casarea unor avioane practic noi, ce aveau numai câteva zeci de ore de zbor şi care – cu ceva investiţii, evident – ar fi putut asigura fără probleme un tip de misiuni vital, ar fi putut salva de la o moarte lentă, agonizantă, fabrica AVIOANE S.A. Craiova, împiedicând şi plecarea din sistem a unui număr enorm de piloţi militari foarte bine pregătiţi„. Sursa + forum

Sigur, cică ar fi fost un avion „pretențios”, un avion nu prea îndrăgit de piloți. A și avut partea sa de incidente (sursa), însă în prezent alții foarte aproape de noi îl folosesc fără probleme.

Ca să înțelegeți ca nu discutăm deloc despre o relicvă „năbădăioasă”, vă spun că modelul iugoslav J-22 Orao este folosit și în prezent cu succes de către aviația din Serbia. (Link către J-22)

J-22 Orao - IAR 93 la sarbiFOTO: J-22 Orao la sârbi

Și tot ca idee mai precizez ca anul intrării în dotare pentru acest model a fost 1978 (pentru modelul românesc IAR 93 a fost chiar 1981), adică același an în care au intrat în dotare și celebrele avioane F-16, alea pe care le vrem și de care, pe bună dreptate, avem acum mare nevoie.

Nu, nu vreau (și nici nu se cade) să compar cele două modele (F-16 vs. IAR-93), însă vreau doar să subliniez că nu vorbim de un avion vechi, nu în termeni de aviație militară.

Tot spre exemplu, Mig-21, avionul care stă la baza modelului Mig-21 LanceR, „fruncea” forțelor noastre aeriene, a intrat prima dată în serviciu în 1959.

E păcat de acest model, IAR 93 „Vultur” – un model românesc, al nostru, dar care a murit prematur.

Am casat un avion românesc și am ales să continuăm cu avioane construite de ruși, modernizate de israelieni și ne orientăm să cumpărăm avioane americane „second” de la portughezi. Comic 🙂

În 2011, printr-o Hotărâre de Guvern, mai multe avioane (Mig-21 și IAR-93) au fost date către o arhiepiscopie, primării, consilii locale și unul către INCAS.

În același an a fost montat și modelul IAR-93 159 (A) – înainte a zăcut la Craiova – pe clădirea din fața Institutului de pe bdul. Iuliu Maniu. Detalii despre monument aici (tehnic).

Dacă treceți pe acolo, vă sfătuiesc să aruncați o privire. E chiar la ieșirea de la metrou și, dacă vreți să faceți o poză, nu vă speriați de indicatoarele cu „proprietate privată”. Paznicii vă vor invita să intrați să-l vedeți mai bine, să-l admirați. Eu așa am pățit.

Apropiați-vă câteva secunde să vedeți cum arată (sau cum ar fi arătat și azi – mai ales ca modelul expus a fost vopsit in culori „americane” sau „NATO”) una dintre cele mai mari realizări ale industriei aeronautice românești, un avion încă tânăr, dar tras pe tușă prematur.

IAR 93 Vultur in Militari

Despre Victor Cozmei

Crescut și școlit in online. Reporter @ HotNews.ro since 2008
Acest articol a fost publicat în De pe stradă, Prima Pagină și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

26 de răspunsuri la Avionul de luptă din stația Păcii – IAR 93 „Vultur”

  1. Călin zice:

    Să nu trecem cu vederea maidanezul de la intrare. Ironic.

  2. Dan Marinoiu zice:

    Dan Marinoiu:
    Este pacat ceea ce s-a intamplat cu aceasta frumoasa si interesanta realizare romaneasca, ca de altfel ca si multor alte realizari ale acestei tari! De fapt, aproape toata industria romaneasca a fost pusa pe „butuci” pentru a face „loc” produselor „din afara”!
    Un alt exemplu este cel al industriei electronice, care, cu o investitie corespunzatoare, ar fi putut
    realiza produse competitive , chiar pe plan european si nu numai!
    Un exemplu elocvent: auto Dacia, care prin retehnologizare cu Renault, a ajuns sa concureze firma „mama”!

  3. Pingback: Avionul de lupta din statia Pacii – IAR 93 Vultur - Gogoloi

  4. florina zice:

    Da, aveti grija la maidanezi, zona Militari – Pacii este zona cu cei mai multi maidanezi pe metrul patrat, multumita primarului Sorin Oprescu si lui Rares Manescu, primar sector 6.

    Avionul este interesant, am citit ca a fost folosit la atacarea Serbiei, in razboiul NATO, ironic mai ales ca aripile erau realizate de sarbi.

    Primul zbor al prototipului a avut loc în data de 31 octombrie 1974, zbor care le-a confirmat proiectanților ceea ce anticipaseră prin calcule. După terminarea tuturor zborurilor de încercare, avionul a intrat în producția de serie și în dotarea Forțelor Aeriene Române, ramanand in aceasta pozitie pana dupa ’90, cand a fost oprit de la zbor. Aparatele au fost demilitarizate si casate, ramanand intregi doar opt.
    via wikimapia

    • unux zice:

      Cum adica la atacare Serbiei :):):)..de cine?Numai noi si sarbii aveam acest tip de avion in dotare?…i-am atacat noi vreodata pe Sarbi?…nu-mi amintesc, ( ei da in 1919 au ocupat Banatul si Timisoara) :)..L-or fi folosit amercanii te pomenesti?…buhuhuhuuuu

  5. bogdan zice:

    De putine lucruri sunt mai convins decat de inferioritatea absoluta a produselor rafinate rezultate din industria comunista. Sunt de asemenea cel putin dezamagit atunci cand cineva mai tanar suspina romantic dupa „maretele” realizari de pe vremuri. Vremurile bune sunt in fata noastra, nu in spate.

    Da, pe vremea comunistilor industria romaneasca producea tot felul de minuni care azi au disparut. Trebuie insa inteles cat de proaste erau aceste produse, de ce se produceau si de ce nu mai au niciun rost pe lume azi.

    In primul rand Romania era izolata fata de vest. Comertul cu Occidentul era f. limitat si supus intotdeauna intereselor politice. In particular, orice tinea de zona militara era rezervat relatiilor cu tarile „prietene” care incepeau cu URSS si cotinuau cu cele din spatele Cortinei de Fier. In consecinta, pe piata existau aproape exclusiv produse locale sau provenite din tarile prietene. Nu exista nicio posibilitate ca cineva sa faca o comparatie publica intre ceva produs in vest si ce era disponibil pe plan local.

    Apoi era mandria patologica a comunistilor, alimentata periodic prin tot felul de proiecte ce urmareau „mari realizari”. Contextul in care se intamplau aceste proiecte este inimaginabil azi. Ca exemplu, era foarte probabil ca oameni sa moara testand sau lucrand la un asemenea proiect si absolut nimeni nu era tras la raspundere pentru „prostii” de genul siguranta muncii. In consecinta, cei ce conduceau aceste proiecte nu aveau nici pe departe aceleasi constrangeri morale si economice care exista azi. Nu exista notiunea de profitabilitate sau rentabilitate economica pentru resursele consumate. Partidul asigura orice era nevoie pana cand cand iesea ceva. In final, daca ce producea proiectul nu era destul de bun in mod real acest lucru era total mascat de masina de propaganda comunista care poza rezultatele in „marete realizari”, precum vestitele hiperproductii agricole la hectar.

    Au existat totusi si produse rafinate ale industriei comuniste care nu erau rebuturi. Practic unii dintre cei ce lucrau la aceste proiecte deveneau suficient de priceputi ca sa produca ceva care mergea. Pentru aceste produse lovitura de gratie a venit dupa revolutie cand au trebuit sa se confrunte pe o piata din ce in ce mai libera cu produsele net superioare din vest. In zona militara a mai venit o lovitura grea atunci cand tehnica militara a trebuit sa fie aliniata cu standardele NATO, pentru care, evident, ceea ce era produs local nu era proiectat.

    In concluzie, nu suspinati dupa realizarile comuniste. Atunci cand vorbim de produse, majoritatea erau rebuturi iar daca nu, atunci aveau sens exclusiv in contextul economiei comuniste. Mandria pe care unii o asociaza cu aceste realizari este provinciala. Odata cu piata libera putem acum sa urmarim realizari romanesti pe care intreaga lume sa le aprecieze si pentru care am putea cu adevarat sa fim mandri. Prima faza catre aceste realizari este in desfasurare si consta in cresterea generatiilor noi de oameni capabili, in firmele romanesti cu capital strain sau multinationalele ce activeaza in Romania. Faza a 2-a, cu proiecte 100% romanesti, este de abia la inceput dar si ea exista deja. Vedeti acest exemplu daca nu ma credet: http://www.arcaspace.com

    • alt Bogdan zice:

      1.Avionul este intr-adevar o realizare si-ti garantez ca multe dintre utilajele din fabrica de la Craiova, precum si din alte mari uzine, erau importate din RFG.
      2.Nu poti sa compari un avion subsonic cu unul supersonic, pentru ca fiecare isi are rolul lui in lupta ( A-10 american e subsonic, Mig-25, la fel)
      3. Avioanele sovietice, comuniste,proiectate, construite incepand din 1940 pana in prezent, au dat si dau clasa la orice avioanelor capitaliste, exceptand doar IT-ul, mai nou, desi nu a vazut nimeni ce au modelele noi de Mig 29 sau Suhoi in carlinga
      4. Cand vad mentalitatea de sluga si de lingator in cur de americani, in timp ce merg la buda sa vomit, nu pot sa nu ma gandesc ca acum 65 de ani, altcineva se ducea la fel la buda cand vedea mentalitatea de sluga si de lingator in cur de rusi

    • V zice:

      Romania este izolata si astazi…..! Daca perfectionam si vindeam iar-99,ne era suficient….dar…..!?

    • nnm zice:

      ARCA nu sunt acei amatori care lanseaza baloane (in special de marketing) si care au facut o macheta de avion „supersonic” care n-are nicio sansa sa zboare vreodata? Hai sa fim seriosi, nu se poate compara munca unor amatori (entuziasti, dar atat) cu un proiect derulat pe durata a zeci de ani intr-un institut de cercetari. N-o fi fost industria comunista cine stie ce, dar cel putin erau cercetatori profesionisti.
      Cat despre „viitorul e in fata”… mai bine nu comentam. Cu un invatamant complet dezastruos, cu cecretarea aproape nula, cu o productie nesemnificativa, numai de viitor nu putem vorbi. Viitorul nostru e maneaua…

    • Sabyn zice:

      ai dreptate intr-un fel, dar in aprilie 2014 sa nu aiba romanii macar 2 avioane sa intercepteze un avion spion din anii 50 (IL 20), e rusinos. Ne apara spatiul aerian bulgarii si turcii? :)) Macar un amarat de IAR 93 sa fi trimis si noi la interceptare sa se vada ca suntem si noi prezenti pe aci. Nu sunt specialist dar stiu ca ceva marunt ca IAR e totusi mai mult decat zero barat.

    • Dani zice:

      Incearca sa nu mai vorbesti din auzite. Te faci de ris.

  6. teodor banica zice:

    Banuiesc ca putini mai stiu acum, iar din „patriotism” poate si aceia mai uita, ca aceste avioane au fost realizate dupa o licenta britanica, cumparata in comun de Romania si Yugoslavia. Britanicii au considerat dupa incercari, ca avionul respectiv era prea demodat. Nu neg, probabil s-au mai facut ceva modificari de catre institutele noastre, pe ici pe colo prin punctele neesentiale.

  7. Dincolo de interesele comerciale globale evidente, totusi, nu ti se pare mult ca aproape 10% din cate avioane s-au construit s-au prabusit?
    Adica nu crezi ca ar trebui sa fim mai echilibrati cand ii laudam performantele?

  8. Paul zice:

    Din pacate IAR-93 a fost inca de la inceput depasit de avioane produse cu 10-15 de ani inainte de SUA si URSS. Chiar si avioanele la mana a doua au performante si fiabilitate mai buna.

    Cat despre sarbi, cred le e bun cel mult pentru atac la sol – cat timp inamicul nu are aviatie de vanatoare. Adica niste prapaditi de bosniaci, ceva.

  9. teodor banica zice:

    In completare, vreau sa adaug ca exista cel putin inca un exemplar instalat la poarta 4, a uzinei Faur (23 august). Dupa cate imi amintesc, initial a fost produs in doua variante: monoloc de antrenament si biloc de scoala.

  10. Sanyi zice:

    Pentru industria autohtona a fost o realizare de exceptie. Si atat! Avionul a fost construit din ambitie. Costurile au fost prea mari iar performantele modeste.
    Programul a fost abordat gresit, din start. Logic ar fi fost sa se construiasca intai un avion de antrenament apoi unul de lupta. S-a facut tocmai invers: IAR-93 avion de lupta subsonic, s-a cochetat si cu ideea unui IAR-95 supersonic, iar la urma s-a realizat IAR-99 avion de antrenament, care inca zboara.

  11. Interesant câți experți în aviație militară avem! Începând cu autorul. Mă întreb doar dacă în cazul unui conflict patrioții de aici ar alege ca ei și familiile lor să fie apărate de F16 sau de IAR93?

  12. Rombac, IAR93, IAR 99, IAR330, IAR823 (agricole), Camioane Roman, Autobuze, Tractoare, TR85M1, TAB Zimbru, etc. Toate sunt distruse, toate fabricile au fost distruse si arate. Cu ce va inlocui armata romana avioanele, elicopterele, TAB-urile, tancurile, camioanele cand vor rugini?! Cu nimic! cu monkey weapons vandute de vestici. Ca si in 1945 cand rusii au furat industria, in 1989 am pierdut un razboi iar invingatorii s-au asigurat sa nu ne ramana nimic. Astazi vor sa distruga Oltchimul si il vor face teren arabil.

    Vom deveni o tara de agricultori docili. Pe Yugoslavi i-a distrus militar pe noi economic. Nimeni nu-si dorește tari puternice in Balcani.

  13. ion zice:

    Alaturi este Turbomecanica care producea pana acum cativa ani componente pentru motoarele de avioane Rolls Royce.
    Din pacate managementul prost a dus la scaderea productiei si chiar la concedierea unora dintre angajati.

  14. Craiova zice:

    Este vorba de forta motoarelor Rolls-Royce la manevrele speciale in zbor, nu de geometria avionului, care a dat clasa celor care au venit sa prezinte F-16.Din pacate ,englezii au intrerupt colaborarea cu noi.Cu sarbii, nu.Aceste avioane le puteti vedea la lucru in China si India, furate.

Lasă un răspuns către teodor banica Anulează răspunsul