Autostrada lui Oprescu, suspendată

Autostrada Suspendată – proiect

Consiliul General al Capitalei a respins vineri hotărârea primarului Sorin Oprescu prin care acesta cerea 1,5 miliarde de euro să construiască celebra autostradă suspendată. Și foarte bine a făcut.
Nu mă înțelegeți greșit. Sunt pentru realizarea „autostrăzii suspendate” care de fapt nu mai e suspendată, ci e mai degrabă un drum expres, și nu mai e de la Nord la Sud cum anunța în campania electorală din 2008 domnul doctor, ci de la Est la Vest.

„Autostrada suspendată” de care vorbim azi e de fapt o porțiune din inelul median de circulație, o arteră intermediară între inelul interior (cel care a fost închis vara trecută prin deschiderea Pasajului Basarab) şi inelul exterior, adică centura Capitalei (care după renovare – partea de nord – arată chiar bine). Părerea mea este că orice arteră rutieră care oferă alternative în trafic și poate degreva centrul de maşini e binevenită.

Ştiu că mulți vor zice „orice drum atrage maşini” şi că peste tot în lumea civilizată se caută modalităţi de a scoate mașinile din oraş, iar în timp ce noi construim noi şosele, alţii le închid pe ale lor.

Da, aşa e. Doar că noi trebuie să ţinem minte că nu suntem (încă) la același nivel cu „ei”.  În afară, „ei” închid străzi pentru că au de unde să le închidă şi pentru că şi-au făcut altele noi, în zone exterioare oraţelor, care să asigure fluenţa traficului.

La noi, situaţia stă cam aşa: „Bucureştiul moşteneşte un deficit acut de suprafaţă de stradă. Avem doar circa 15-16% din perimetrul construit, faţă de alte oraşe care au 20-30%” (Sorin Gabrea, șeful comisiei de urbanism). Vezi aici.

Cu alte cuvinte, ca să putem închide străzi în centru (şi să punem taxă de congestie poate sau să interzicem cvasi-complet mașinile în unele zone), trebuie mai întâi să facem străzi (a se citi alternative) spre exterior şi să facem artere care să permită maşinilor să ocolească zona centrală. Mai ales în zona de nord, unde trece o zi şi mai apare o clădire de birouri.
Din acest motiv realizarea „autostrăzii suspendate” este necesară (mai ales pe coordonatele actuale – Est-Vest, Şoseaua Colentina – Crângaşi – Străpungerea Ciurel-A1).

Nu sunt însă de acord cu prețul pe care dom’ doctor îl cere. 1,5 miliarde de euro este enorm pentru 13 km de drum. Da, este un drum mai special, implică numeroase poduri şi pasaje, un tunel de 3 km, însă să nu uităm că la noi există bine-împământenita tradiţie de a depăși bugetul prin acte adiţionale. Aşa că la final am putea vorbi, de ce nu, de aproape 1,8-2 miliarde de euro. Pentru 13 kilometri. Adică pe undeva pe la 150 de milioane de euro pe kilometru.

(Proiectul pentru inelul median, realizat de un consorţiu de cinci birouri de proiectare – Proiect Bucureşti, Ecoterra, Metroul SA, Western Outdoor şi Alpha Studio – a costat deja 12 milioane de lei.)

Spre comparaţie, Pasajul Basarab, lung de aproape 2 kilometri, a costat 240 de milioane de euro. Adică aproape 120 de milioane de euro pe kilometru. Iar la Pasajul Basarab, pe lângă specificaţiile tehnice mult mai deosebite (pod hobanat, poziţionare în oraș, relocare de utilităţi ş.a.), au fost cheltuiţi o grămadă de bani pe exproprieri şi pe problemele ce au survenit din acestea. Azi, în cazul autostrăzii suspendate, vorbim de o legislaţie mult mai solidă în materie de expropieri pentru cauze de interes public. Şi vorbim de o arteră de circulaţie care nu e făcută chiar prin buricul târgului ca Pasajul Basarab.

VIDEO Simularea traseului pentru autostrada suspendată:

Citește aici mai multe detalii despre traseul inelului median și ce spun specialiștii în urbanism

Anunțuri

Despre Victor Cozmei

Crescut și școlit in online. Reporter @ HotNews.ro since 2008
Acest articol a fost publicat în Infrastructură și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un raspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s