„Transformatorul monument” din piața Sf. Anton: then and now…

Transformatorul din pta Sf Anton - atunci si acumPe 3 aprilie 2012, seara, am scris și am postat pe blogul ăsta un articol scris la nervi (dar pe bună dreptate): Transformatorul-monument din centrul istoric sau cum să amenajezi o piață în bătaie de joc. A strâns peste 4.000 de vizualizări pe blog, a fost share-uit pe facebook și a fost preluat pe HotNews.ro. Nouă luni mai târziu s-a întâmplat ceva. Eu am primit un e-mail, iar transformatorul din centrul istoric a primit o altă față.

Aprilie 2012: „Piața Sf. Anton, din spatele Hanului lui Manuc, a fost recent reamenajată și cred că a devenit oficial prima piață din lume care ridică un transformator electric la rang de monument […] Au ales să-l păstreze așa cum e. Ba mai mult, s-au asigurat că, în configurația nouă a pieței, transformatorul electric să aibă propriul spațiu bine delimitat, între noi borduri , între forme noi și între arbuști proaspăt plantați”.

Am scris atunci la nervi. Negru de supărare pe ce s-a putut face într-o zonă precum centrul istoric. Am fost îndreptățit să fiu supărat. La fel ca oricare dintre voi care ați comentat la articolul original sau care ați dat peste postare pe net și v-ați exprimat supararea printr-un oftat, năduf sau înjurătură printre dinți…

Între timp, în zona respectivă, lucrurile au început să capete altă… culoare.

Decembrie 2012, primesc un e-mail de la Enel. „Iti trimitem atasat un comunicat si cateva poze, marturie a faptului ca am incercat sa facem ceva cu «transformatorul monument»,  cum l-ai denumit tu. Noi speram sa iti placa si sa fie critica indulgenta”.

Aici intreg comunicatul:
Transformator Centrul Vechi – Caragiale

„Postul de transformare al Enel, amplasat in piateta din zona Hanul lui Manuc, Centrul Vechi al Capitalei, a fost decorat in omagiul lui I.L. Caragiale, pentru a marca finalul unui an dedicat marelui dramaturg. / Cuplul Zoe si Zaharia Trahanache, Ghita Pristanda si dl. Goe, precum si Tache Farfuridi au fost imortalizati pe peretii postului de transformare de catre tanarul artist Titi Ciocan, absolvent al Universitatii Nationale de Arte / Initiativa face parte din proiectul City of Energy, lansat anul trecut de Enel, care urmareste metamorfozarea posturilor de transformare ale companiei in adevarate opere de arta, cu ajutorul tinerilor, a talentului si imaginatiei acestora. / Postul de transformare din Centrul Vechi a fost inclus in acest proiect si, datorita amplasarii sale speciale, s-a cautat o incadrare cat mai potrivita cu spiritul zonei. […]”

Știam că au început să-l picteze, am trecut pe acolo de nenumărate ori când era în plin proces de „vopseală”… Am așteptat să se termine procesul să-mi pot „țipa nemulțumirea” că în loc să-l mute, au ales să-l vopsească…

Apoi mi-am amintit de ce a postat cineva pe forumul Skyscrapercity, despre cum a fost mascat un transformator dintr-o piață din Istanbul.

Apoi a venit și mesajul din comunicat și, mai ales, faptul că cineva a ascultat. Sau cel puțin au lăsat senzația asta.

Poate nu-mi place ce au ales să facă, poate îmi place… Poate vouă nu vă convine, sau cine știe… Însă, mai important decât pictarea transformatorului în sine (și acum urmează o opinie total personală) este faptul că, după mulți, mulți, muuulți ani în care nemulțumirile multora dintre noi parcă nu erau auzite, acum s-a schimbat puțin situația…

Nu, nu am pretenția că orice modificare, schimbare sau sluțire a spațiului public din București va avea parte de un asemenea răspuns, nici din partea autorităților locale, nici din partea companiilor private. Însă în acest caz, trebuie să recunosc un merit si o implicare a companiei în cauză.

O colegă de la redacție mi-a spus ca acoperișul de tablă arată oribil. Poate are dreptate… Eu cred că ar fi fost mult mai bine și civilizat dacă acel transformator ar fi fost mutat cu totul din piață. Fiecare cu soluțiile, ideile și gusturile lui…

Per total însă eu spun că e mai ok acum. Mai mult, cineva pare că a ascultat, şi, din partea mea, toate laudele… Cât este de ok? Vă las pe voi să-mi spuneți mai jos, la comentarii…

Transformatorul pictat din piata Sf Anton - 1 Transformatorul pictat din piata Sf Anton - 1 Transformatorul pictat din piata Sf Anton - 1

  • Spre comparație, ce era înainte…

Piață cu transformator Acum, urmează acel minunat transformator din Piața Universității, despre care primăria a zis că era doar pentru organizarea de șantier, dar care încă zace acolo…

image-2012-11-15-13621971-0-transformatorul-din-piata-universitatii[1]

  • P.S. Știu că nu am mai scris de ceva vreme pe blog și că a rămas cam de izbeliște… Sper și vreau ca acest lucru să se schimbe. Face parte din my New Year’s resolution 🙂
Despre Victor Cozmei

Crescut și școlit in online. Reporter @ HotNews.ro since 2008
Acest articol a fost publicat în Prima Pagină, Urbanism&Arhitectură și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la „Transformatorul monument” din piața Sf. Anton: then and now…

  1. dada zice:

    an nou plin de postari !!!

  2. Pingback: Din seria “Transformatorul monument” « Attentus

  3. Pingback: Cum au ajuns stâlpii din Centrul Vechi victime ale alcoolului și ale mașinilor de aprovizionare | București. Acum

Lasă un raspuns

