Povestea tristă a unui cinematograf de cartier: „Cinema Europa, fost Mioriţa, caut spectatori”

Cinema EuropaConstruit în 1935, umplut cu spectatori până în anii 90, aproape uitat de cinefilii de ocazie rezidenţi pe Calea Moşilor. Cinema Mioriţa, redenumit în 1999 Cinema Europa, este una dintre sălile de cartier abandonate de fanii filmului, în ciuda faptului că abia a trecut printr-o renovare, iar biletul costă 7 (şapte) lei.

Cinema Europa, interiorul văzut de la balcon. Foto: europa-cinemas.org

Cinema Europa, interiorul văzut de la balcon. Foto: europa-cinemas.org

La prima reprezentaţie, te costă doar 5 (cinci lei) să intri să vezi un film. E adevărat, premierele umplu sălile cinematografelor din centru şi din mall-uri, iar codaşele ca Cinema Europa primesc abia după câteva săptămâni dreptul de a le difuza. Cam astea sunt motivele pentru care abia se adună câţiva spectatori care îi trec pragul, poate câteva zeci de oameni într-o lună.

Cinema Europa Afis din anii 80

Da, şi promovarea lasă de dorit (afişul de mai sus e grăitor). Dar cred că sunt o grămadă de oameni pe Calea Moşilor care habar n-au că au cinematograful la nas. Sau poate nu le place că nu se vinde popcorn la intrare 🙂 Sau poate e prea ieftin! Cinci lei? Şapte?

Se pare că pentru unii e prea mult şi aşa.

Mi se povesteşte că vin doamne foarte bine îmbrăcate care flutură legitimaţii de la Ministerul Culturii ca să intre moca… Promovăm cultura, dar o susţinem?

cinema europa interior

Acum două săptămâni, mi-am luat inima în dinţi şi am intrat, asumându-mi riscul să fiu singurul spectator din sală. Rula însă „The Best Exotic Marigold Hotel”, film dedicat vârstei a treia, aşa că trei doamne în etate erau alături de mine.

Am fost al patrulea spectator, într-o zi de joi, ora 13:00. Dar nu e altfel seara sau în weekend…

Până joi, rulează „O lună în Thailanda”. Zic şi eu… 🙂

Cinema Europa. Marele Ecran. Foto: romaniafilm.ro

Cinema Europa. Marele Ecran. Foto: romaniafilm.ro

Cinematograful Europa: Situat pe Calea Moşilor 127. Dat în folosinţă în 1935, sub numele „Cinematograful Mioriţa”. 274 de locuri. Sunet Dolby Digital. A intrat în reţeaua Europa Cinemas în 1999, primind finanţare prin Eurimages, programul Media al Uniunii Europene. Tot atunci a fost redenumit.

Din păcate, Cinematograful Europa e doar unul din cazurile triste din Bucureşti, doar unul dintre zecile de cinematografe vechi care suferă în umbra sălilor moderne din mall-uri.

Cei de la b365.ro au scris si ei despre soarta fostelor cinematografe: Ce s-a ales de fostele cinematografe din Bucureşti – cum s-au transformat în cluburi de manele, localuri de fiţe, sau cum au ajuns în paragină.

cinema europa, inainte de renovare

Cinematograful Europa, înainte de renovare (2010). Foto: europa-cinemas.org

Surse:

http://www.romaniafilm.ro/cinematografe/cinema-europa-bucuresti

http://www.europa-cinemas.org/en/Network/Network-Cinemas/(cinema_id)/446/(cinema)/Europa

cinema europa home

Despre Ella Moroiu

Journalist, Online & Social Media content creator. My work, signed @ArtLiteram, is available on Tumblr, Twitter & Instagram.
Acest articol a fost publicat în Bucureștiul de ieri. Acum, De pe stradă, Prima Pagină și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Povestea tristă a unui cinematograf de cartier: „Cinema Europa, fost Mioriţa, caut spectatori”

  1. Pingback: Povestea trista a unui cinematograf de cartier: Cinema Europa, fost Miorita, caut spectatori | Old Click

  2. mircea zice:

    Pacat! Aici am vazut fimul ZORBA in 1968.

    • niki zice:

      Da era unul dintre cele mai frecventate cinematografe depe vremuri. Aici si eu am vazut Spartacus, in anii 80.
      Manelizarea tarii si fuga dupa castiguri cu orice pret au dus la uitarea acestor centre de cultura. Statul/Primaria sunt principalele vinovate. De ce teatrele sunt in majoritate pline si nu si aceste cinematografe?

      • „De ce teatrele sunt in majoritate pline si nu si aceste cinematografe?”
        Ce frumos ar fi daca cinema-urile de pe Regina Elisabeta, de exemplu, ar fi renovate, mai ales acum ca bulevardul incepe sa prinda din nou viata, sa se deschida lucruri interesante pe el. Ce zona de promenada misto ar putea deveni…

        La fel e valabil si pe partea cealalta – Pe bulevardul Carol, Calea Mosilor veche si Calea Mosilor noua. Desi acolo e putin mai mult de munca, mai mult de reabilitat…

  3. Vlad zice:

    desi este o zona frumoasa a Bucurestiului, este dubioasa, din pacate. case de schimb, etc. stradutele din spate , nu ai cum sa te plimbi pe acolo. Dupa 90 Calea Mosilor s-a degradat treptat. Era rau si in anii ’80 , poate nu percepeam atat.
    Sala este ok, nu trebuie sa ne tot amintim de 1968, Praga si altele, ruleaza acum periodic filme extraordinare britanice, frantuzesti, care nu sunt niciodata pe lista la MALL. Recomand cu placere acest cinematograf, nu va rusinati sa intrati.

    • De acord ca zona e putin dubioasa. Mai ales la intersectia intre Carol si Calea Mosilor. Asa mi s-a parut si mie de fiecare data cand am trecut pe acolo, dar lucrurile se pot schimba. Plus mai este si zona Calea Mosilor veche, zona foarte frumoasa, dar cu o parte dintre locuitori mai… colorati. E pacat, pentru ca potential pentru zona asta, potential de zona de promenada, de cinema-uri, teatru, terase, restaurante, magazine… exista.

      Cum ziceam mai sus, ce bulevarde misto de promenada ar putea deveni Carol si Elisabeta…

  4. Pingback: Povestea trista a unui cinematograf de cartier: Cinema Europa, fost Miorita, caut spectatori | Ziare net - Stiri din presa

  5. Dana Boroș zice:

    Pe bune vă luați de locuitori și de zonă?! Dacă vreți întrebări/ de la un om care mergea frecvent, iată:

    1. Nu există nici un fel de promovare. O să ziceți că nu contează, dar uite ce face un cinematograf de provincie: https://www.facebook.com/CinemaVictoria?fref=ts
    2. S-a întrebat cumva cineva câți bani au băgat în renovarea de acum 2 ani?
    3. Cine a făcut renovarea/înlocuirea ecranului, a echipamentului?

    Asta pentru că, dacă mergi acum, după ”renovare”, nu te poți uita cum trebuie la un film. Ecranul cade pe tine, e așezat complet anapoda și vizibil făcut în grabă de neprofesioniști, în continuare îngheți de zici că vezi un film de video, cu sacrificii și cu cojoc, iar sunetul vine dintr-o singură sursă.

    Singura care merită un premiu e doamna de la bilete. o știu și dinainte, și după. E la fel de drăguță, dar asta nu salvează un cinematograf. Se putea face ceva bun de banii ăia.

  6. andra zice:

    Preferam Mall.urile pentru ca au locuri de parcare, personal tanar si amabil, gasesti informatia online. Eu stau in zona, stiu de existenta cinematografului si de cate ori am incercat sa cooptez prieteni pt a vedea un film acolo m.am lovit de problema transportului in zona, a personalului fara dispozitie, a filmelor care au rulat de mult in alte sali .

  7. multzam zice:

    Desi a trecut mai mult de un an de cand ati scris acest articol, starea Cinematografului Europa e identica…la fel de putini spectatori…ma duc cam o data la doua saptamani sa vad acolo filme europene sau pentru ca pretul este atat de mic si chiar merita.Dar, cu toate astea, am o problema: ieri a fost pentru a nu-stiu-cata-oara cand desi am platit biletul, mi s-a dat acest bilet la ghiseu, iar cand am intrat in sala mi a fost oprit (intreg, da?), sunt sigura, pentru a mai fi vandut o data, in alta zi, el nepurtand nicio data. De obicei nu fac astfel de remarci, dar aseara mi am luat inima in dinti si mi am cerut jumatatea de bilet. Domnul a zis morocanos: Sigur! Si de undeva de sub o tejghea amarata imi da o jumatate de bilet, rupta si mototolita, evident altul…Concluzia, desi suntem maxim 5 spectatori in sala, nici macar banii nostri nu ajung unde trebuie ci in buzunarele vanzatorilor! Ca peste tot, daca se poate fura, de ce nu?!

  8. daman zice:

    cinematograful adolescentei mele. e curat si foarte cochet.

  9. Adriana zice:

    Eu merg constant la acest cinema desi iarna nu e caldura si stau cu haina, locuiesc aproape si ajung si pe jos in 20min. Ma gandesc ca macar asa ajut cat de cat aceste cinemauri vechi. Un alt motiv este si pentru ca are in general filme europene bune deci am parte de calitate.

  10. Adrian zice:

    Acum puteți da like la pagina oficială de facebook a cinematografului. Veți putea astfel fi la curent cu spectacolele care rulează acolo. https://www.facebook.com/cinema.europa.bucuresi/

Lasă un raspuns

